Aristide Houndetoungan et Arnaud Dufays publient dans le Journal of Financial Econometrics

1 septembre 2020

Arnaud Dufays, professeur associé au Département et membre du Centre de recherche sur les risques, les enjeux économiques et les politiques publiques (CRREP) et Aristide Houndetoungan, finissant au doctorat, publieront un papier intitulé « Selective linear segmentation for detecting relevant parameter changes » dans le Journal of Financial Econometrics. Le papier, qui est une extension du deuxième chapitre de thèse d'Aristide, est co-écrit avec Alain Coën, professeur titulaire de finance à l'École supérieure de gestion de l'Université du Québec à Montréal.
La thèse d'Aristide est dirigée par Vincent Boucher, professeur au Département d'économique de l'université Laval.

Ci-dessous un résumé de l'article et un lien vers une vidéo expliquant les résultats de l'analyse menée dans le papier.

Abstract : Change-point processes are one flexible approach to model long time series. We propose a method to uncover which model parameter truly vary when a change-point is detected. Given a set of breakpoints, we use a penalized likelihood approach to select the best set of parameters that changes over time and we prove that the penalty function leads to a consistent selection of the true model. Estimation is carried out via the deterministic annealing expectation-maximization algorithm. Our method accounts for model selection uncertainty and associates a probability to all the possible time-varying parameter specifications. Monte Carlo simulations highlight that the method works well for many time series models including heteroskedastic processes. For a sample of 14 Hedge funds (HF) strategies, using an asset based style pricing model, we shed light on the promising ability of our method to detect the time-varying dynamics of risk exposures as well as to forecast HF returns.

Accédez à la vidéo en suivant ce lien

Vous pouvez retrouver le papier ici.