Publications récentes
Marland, Alex, Thierry Giasson et Anna Lennox-Esselment (dir.) (2017). Permanent Campaigning in Canada. Vancouver: UBC Press.
Marland, Alex et Thierry Giasson (2017). «From Brokerage to Boutique Politics: Political Marketing and the Changing Nature of Party Politics in Canada», dans Alain G. Gagnon et A. Brian Tanguay (dir.), Canadian Parties in Transition: Recent Evolution and Paths for Research. Toronto: University of Toronto Press.
Giasson, Thierry (2017). «Du marketing politique à la science électorale», dans Réjean Pelletier et Manon Tremblay (dir.), Le parlementarisme canadien 6e édition, Québec: Presses de l’Université Laval.
Giasson, Thierry, Colette Brin et Marie-Michèle Sauvageau (2017). «Riding the Media Waves: From Reasonable Accommodation to the 'Charter of Values' debate in Quebec, 2007-2014», dans Peter Vasterman (dir.), From Media Hype to Twitter Storm. The dynamics of self-reinforcing processes in news waves, Amsterdam: University of Amsterdam Press.
Livres
Véronique Prince et Thierry Giasson (2019). Là, tout de suite? La gestion des crises gouvernementales à l’ère de l’instantanéité médiatique. Montréal : Les Presses de l’Université du Québec.
Marland, Alex, Thierry Giasson et Andrea Lawlor (dirs.) (2018). Political Elites in Canada. Power and Influence in Instanteneous Times. Vancouver : UBC Press.
Marland, Alex, Thierry Giasson et Anna Lennox Esselment (dirs.) (2017). Permanent Campaining in Canada. Vancouver : UBC Press.
Marland, Alex, Thierry Giasson et Tamara Small (dirs.) (2014). Political Communication in Canada: Meet the Press and Tweet the Rest. Vancouver: UBC Press.
Marland, Alex, Thierry Giasson et Jennifer Lees-Marshment (dirs.) (2012). Political Marketing in Canada. Vancouver: UBC Press.
Articles scientifiques
Giasson, Thierry, Gildas Le Bars et Philippe Dubois (2019). «Is Social Media Transforming Canadian Electioneering? Hybridity and Online Partisan Strategies in the 2012 Quebec Election», Revue canadienne de science politique, 52(2), 323-341.
Chacon, Geneviève, Thierry Giasson et Colette Brin (2018). «“That’s what I’m talking about”. Twitter as a promotional tool for political journalists». Popular Communication, 16(4) 276-292.
Giasson, Thierry et Philippe Dubois (2018). «Juste part, boycott et loi spéciale. Le cadrage gouvernemental d’un printemps de crise sociale», Revue Canadienne de science politique, 51(4), 837-859.
Giasson, Thierry et Philippe Dubois (2018). «Juste part, boycott et loi spéciale. Le cadrage gouvernemental d’un printemps de crise sociale», Revue Canadienne de science politique, 51(4), 837-859.
Giasson, Thierry, Fabienne Greffet et Geneviève Chacon (2018). «Relever le défi de l’hybridité. Les objectifs des stratégies de campagnes numériques lors des élections françaises et québécoises de 2012», Politique et Sociétés, 37(2), 19-46.
Fabienne Greffet et Thierry Giasson (2018). «enpolitique.com. Stratégies, professionnels de la communication et internautes dans les campagnes en ligne en France et au Québec», Politique et Sociétés, 37(2), 3-18.
Chacon, Geneviève, Thierry Giasson et Colette Brin (2015). «Le journalisme politique en 140 caractères. Le cas du Québec». Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo, 4(1), 34,49.
Giasson, Thierry, Cyntia Darisse et Vincent Raynauld (2013). «Politique PQ 2.0: Qui sont les blogueurs politiques québécois?». Politique et Sociétés, 32(3), 3-28.
Marland, Alex et Thierry Giasson (2013). «Investigating Political Marketing Using Mixed Method: the Case for Campaign Spending Data». Journal of Public Affairs, 13(4), 391-402.
Daignault, Pénélope, Stuart Soroka et Thierry Giasson (2013). «The Perception of Political Advertising During An Election Campaign: A Preliminary Study of Cognitive and Emotional Effects». Canadian Journal of Communication, 38(2), 167-186.
Raynauld, Vincent, Thierry Giasson et Cyntia Darisse (2011). «Citizen-Driven Political Blogs as Web-based Research Samples: Opportunities and Challenges», Graduate Journal of Social Science, 8(3), 65-92.
Giasson, Thierry, Vincent Raynauld et Cyntia Darisse (2011). «Hypercitizens from a Distinct Society: Characterizing Quebec’s Political Bloggers Online and Offline Political Involvement», International Journal of Interactive Communication Systems and Technologies, 1(2), 29-45.
Giasson, Thierry, Colette Brin et Marie-Michèle Sauvageau (2010). «La couverture médiatique des accommodements raisonnables dans la presse écrite québécoise. Vérification de l’hypothèse du tsunami médiatique». Canadian Journal of Communication, 35(3), 431-453.
Giasson, Thierry, Colette Brin et Marie-Michèle Sauvageau (2010). «Le Bon, la Brute et le Raciste. Analyse de la couverture médiatique de l’opinion publique pendant la "crise" des accommodements raisonnables au Québec». Canadian Journal of Political Science, 43(2), 379-406.
Chapitres de livres
Dufresne, Yannick, Thierry Giasson et Mickael Temporao (2019). « Of Walls and Whispers: The Use of Facebook during the 2012 Quebec Election », dans Mireille Lalancette, Vincent Raynauld and Erin Crandall (dirs.), What’s #Trending in Canadian Politics. Understanding Transformations in Power, Media and the Public Sphere. Vancouver: UBC Press.
Lemarier-Saulnier, Catherine et Thierry Giasson (2019). «She’s too tough and he’s too soft. Measuring how gendered news frames affect voters’ evaluation of party leaders», dans Angelia Wagner and Joanna Everitt (dirs.), The Mediation of Gender and Identity. Vancouver: UBC Press.
Giasson, Thierry et Éric Montigny (2019). «Les crises et les transformations contemporaines du régime partisan canadien», dans Aude-Claire Fourot, Rémi Léger, Nicolas Kenny et Jérémie Cornut (dirs.), Le Canada dans le monde. Acteurs, idées et gouvernance. Montréal : Les Presses de l’Université de Montréal, 81-98.
Chacon, Geneviève, Andrea Lawlor et Thierry Giasson (2018). «The “Old” and “New” Media Elites: Changing Landscapes? Changing Players?», dans Alex Marland, Thierry Giasson and Andrea Lawlor (dirs.), Political Elites in Canada. Power and Influence in Instantaneous Times. Vancouver: UBC Press.
Marland, Alex, Andrea Lawlor et Thierry Giasson (2018). «Introduction: Political Elites in the Age of Digital Media», dans Marland, Alex, Thierry Giasson et Andrea Lawlor (dirs.), Political Elites in Canada. Power and Influence in Instantaneous Times. Vancouver: UBC Press.
Lawlor, Andrea Alex Marland et Thierry Giasson (2018). «Conclusion: Emerging Voices, Evolving Concerns», dans Marland, Alex, Thierry Giasson et Andrea Lawlor (dirs.), Political Elites in Canada. Power and Influence in Instantaneous Times. Vancouver: UBC Press.
Prince, Véronique et Thierry Giasson (2018). «La gestion des crises communicationnelles du gouvernment Couillard. Le cas de la démission du ministre Yves Bolduc», dans François Pétry et Lisa Birch (dirs.) Bilan et réalisations du Gouvernement Couillard, Québec : Presses de l’Université Laval.
Giasson, Thierry, Jean-Charles Del Duchetto, Catherine Ouellet et Émilie Foster (2018). «Données, ciblage et positionnement. Les grands axes de la production scientifique sur les pratiques de marketing politique», dans Anne-Marie Gingras (dir.) Histoires de communication politique, Montréal : Presse de l’Université du Québec.
Giasson, Thierry (2017). «Du marketing politique à la science électorale», dans Réjean Pelletier et Manon Tremblay (dirs.) Le parlementarisme canadien 6e édition, Québec: Presses de l’Université Laval.
Giasson, Thierry, Colette Brin et Marie-Michèle Sauvageau (2017). «Riding the Media Waves : From Reasonable Accommodation to the « Charter of Values » debate in Quebec, 2007-2014», dans Peter Vasterman (dir.) From Media Hype to Twitter Storm. The dynamics of self-reinforcing processes in news waves, Amsterdam : University of Amsterdam Press.
Marland, Alex et Thierry Giasson (2017). «From Brokerage to Boutique Politics: Political Marketing and the Changing Nature of Party Politics in Canada», dans Alain G. Gagnon et A. Brian Tanguay (dirs.) Canadian Parties in Transition: Recent Evolution and Paths for Research. Toronto: University of Toronto Press.
Giasson, Thierry et Tamara A. Small (2017). «Online, all the time. The Permanent Campaign on Web Platforms», in Alex Marland, Thierry Giasson and Anna Lennox Esselment (dirs.), Permanent Campaigning in Canada. Vancouver: UBC Press.
Marland, Alex, Anna Esselment et Thierry Giasson (2017). «Welcome to Non-stop Campaigning», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Anna Lennox Esselment (eds.), Permanent Campaigning in Canada. Vancouver: UBC Press.
Marland, Alex, Anna Esselment et Thierry Giasson (2017). «Permanent Campaigning: Changing the Nature of Canadian Democracy», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Anna Lennox Esselment (dirs.), Permanent Campaigning in Canada. Vancouver: UBC Press.
Giasson, Thierry, Harold Jansen et Royce Koop (2014). «Blogging, Partisanship and Political Participation in Canada», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Tamara Small (dirs.), Political Communication in Canada: Meet the Press and Tweet the Rest. Vancouver: UBC Press.
Small, Tamara A., Thierry Giasson et Alex Marland (2014). «Introduction: The Triangulation of Canadian Political Communication», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Tamara Small (dirs.), Political Communication in Canada: Meet the Press and Tweet the Rest. Vancouver: UBC Press.
Marland, Alex, Thierry Giasson et Tamara A. Small (2014). «Political Communication and Marketing in Canada: Challenges for Democracy», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Tamara Small (dirs.), Political Communication in Canada: Meet the Press and Tweet the Rest. Vancouver: UBC Press.
Giasson, Thierry, Gildas Le Bars, Frédérick Bastien and Mélanie Verville (2013). «#Qc2012. L’utilisation de Twitter par les partis politiques», dans Frédérick Bastien, Éric Bélanger et François Gélineau (dirs.), Les Québécois aux urnes: les partis, les médias et les citoyens en campagne. Montréal: PUM.
Giasson, Thierry (2012). «As (Not) Seen on TV. Media Coverage of Political Marketing Practices in Canadian Federal Elections», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Jennifer Lees-Marshment (dirs.) Political Marketing in Canada. Vancouver: UBC Press.
Giasson, Thierry, Jennifer Lees-Marshment et Alex Marland (2012). «Introducing Political Marketing», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Jennifer Lees-Marshment (dirs.), Political Marketing in Canada. Vancouver: UBC Press.
Giasson, Thierry, Jennifer Lees-Marshment et Alex Marland (2012). «Challenges for Democracy», dans Alex Marland, Thierry Giasson et Jennifer Lees-Marshment (dirs.), Political Marketing in Canada. Vancouver: UBC Press.